THE COMPLEXITY OF UNCERTAINTY IN EDUCATION

the school of the subject seeking recognition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61541/m5e37d75

Keywords:

Complexity. Morin. Uncertainty. Education. Inequality.

Abstract

This article is the result of studies and research conducted in the discipline of Applied Methodology of Legal Research, more specifically the approach of the Morin Complexity Paradigm. As it is already applied to science, methodology, and also to education, which for Morin has always been his field of concern and research, UNESCO even asked him to systematize a set of reflections that would serve as a starting point to rethink the education of the new millennium, which is his work: The Seven Knowledges necessary for the education of the future. It will also be grafted some Brazilian thinkers like Pedro Demo with his ambivalences of knowledge and life, certainty and uncertainty, which resembles Morin in this approach. Paulo Freire more than anyone reminded us that no one teaches anyone, no one learns alone, we learn together. Also, as an example of how to do this in practice, José Pacheco with his Ponte School. Finally, remembered by Alain Touraine who needs a school of the subject to continue the search and struggle for recognition that encourages us Axel Honneth.

Author Biographies

  • Evandir Antonio Pettenon, PPGD-MPDS Centro Universitário IESB

    Mestrando PPGD-MPDS Centro Universitário IESB, graduado e especialista em Filosofia pela Universidade Católica de Brasília (UCB); professor da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

  • Any ´Ávila Assunção, Centro Universitário IESB

    Doutora e Mestra em Sociologia pela Universidade de Brasília (UnB), professora de Direito e coordenadora do PPGD-MPDS Centro Universitário IESB.

References

ARROYO, Miguel G. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2012

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998

DEMO, Pedro. Certeza da incerteza: ambivalências do conhecimento e da vida. Brasília: Plano, 2000.

______. Pobreza Política. Campinas: Autores Associados, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

______. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

______. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1979.

FUHRMANN, Nadia. Luta por reconhecimento: reflexões sobre a teoria de Axel Honneth e as origens dos conflitos sociais. Barbaroi, Santa Cruz do Sul , n. 38, p. 79-96, jun. 2013 .

HAN, Byung-Chull. Psicopolítica, o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Belo Horizonte: Editora Ayiné, 2018.

HONNETH, Axel. Luta por Reconhecimento. A gramática moral dos conflitos sociais. 2. ed. São Paulo: 34, 2009.

MORIN, Edgar. O Método 1: A natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2016

______. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez, 2003

______. A beira do abismo. Instituto Humanitas Unisinos. São Leopoldo, março 2022. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/616867-a-beira-do-abismo-artigo-de-edgar-morin. Acesso em: 03 Out. 2023

OXFAM. Relatório anual 2022, A desigualdade mata. Reino Unido, 2022.

PACHECO, José. A Escola da Ponte. Petrópolis: Vozes, 2011.

SANTOS, Boaventura de Souza. Poderá o Direito ser emancipatório? Revista Crítica de Ciências Sociais. Coimbra, v. 65, p. 3-76, maio 2003.

SCHULTZ, Adilson. Poderemos viver juntos? A educação de sujeitos como programa para superar a crise espiritual do nosso tempo. Revista Tecer - Belo Horizonte – vol. 3, nº 5, p. 121-122, nov. 2010

TOURAINE, Alain. Crítica da modernidade. 7.ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

______. Poderemos viver juntos? Petrópolis: Vozes, 1998.

Published

2023-12-13

Issue

Section

Articls

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/html/revista/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68

How to Cite

THE COMPLEXITY OF UNCERTAINTY IN EDUCATION: the school of the subject seeking recognition. (2023). Revista De Direito - Trabalho, Sociedade E Cidadania, 12(12), 04-18. https://doi.org/10.61541/m5e37d75

Similar Articles

31-40 of 61

You may also start an advanced similarity search for this article.